Terada Atlanta (Barcus-Berry) - 1981
PRICE: 480 EUR (SOLD)
PRICE: 480 EUR (SOLD)
Een klasse gitaar, gebouwd door DE Japanse akoestische gitaren fabriek Terada, Terada bouwde en bouwt o.a voor Gretsch, Gibson (Orville), maakt de elitist series voor Epiphone en maakte vroeger de bodys voor Steinberger.
Een bouwer die kwaliteit weet te leveren dus en dat straalt van deze gitaar ook af. De look is adembenemend, de afwerking perfect mét oog voor detail. Dat het hier iets meer mocht zijn blijkt ook uit de "Barcus-Berry" pasieve undersadle piëzo. Voor mensen die het niet weten: de firma "Barcus-Berry" levert sinds de jaren zestig 'high tech' versterkingssystemen voor akoestische instrumenten. Zij waren de uitvinders van de piëzo zoals we die nu kennen en zonder hun zou er waarschijnlijk ook nooit een electrische viool gekomen zijn. Moet ik nog zeggen dat je voor al dat pionierswerk en die kwaliteit ook wel een prijs betaalde? ;-)
Deze Terada Atlanta is dus geen 'leuk' Japans copietje maar een topinstrument met een eigen identiteit, gebouwd volgens een origineel concept. De Terade koste nieuw 1500 DM (ongeveer 750 euro). Best wel veel voor een Japanner, zeker in die tijd. Op de toets na, die is van palissander, is de gitaar dan ook volledig opgebouwd uit massief mahonie. Dat zorgt voor het nodige volume en de nodige felheid. Met die typisch mahonie klank die je ook kent van de all mahony guild en martin. De achterkant van de body is gewelfd, wat de bespeelbaarheid zowel staand als zittend ten goede komt en heel natuurlijk aanvoelt. Aan de topkam meet de hals een comfortabele 40,3 cm. Het halsprofiel houdt het midden tussen een C en een D. en dat staat dan weer garant voor een vlotte bespeelbaarheid waarbij je toch het gevoel hebt iets in je hand te hebben. De Terada Atlanta heeft een "Grand Auditorium" vorm. De body is dus wat kleiner dan wat je bijvoorbeeld van een dreadnought gewend bent maar, de kast is dan weer dikker dan je zou verwachten (11,4 cm op het dikste punt). De gewelfde achterkant compenseert dit extra volume exhter perfect.
De gitaar is gebruikt, dat kun je aan de licht ingesleten toets zien en aan het feit dat ze een fretdressing achter de rug heeft. Geen nood, er is nog meer dan genoeg fret over ;-). Maar daarnaast, is ze in showroom staat. De vorige eigenaar was dan ook van het zorgzame type.
Laat je verder maar overtuigen door de foto's.