Takamine NP15 C
PRICE: 330 EUR (SOLD)
PRICE: 330 EUR (SOLD)
De NP15 C is een high end Takamine gebouwd in 1990. Dit was de beschrijving toendertijd: “Fraaie houtsoorten en een briljant ontwerp vormen samen een fantastische gitaar van concert-hall kwaliteit. De NP15 C heeft een bovenblad van massief ceder met speciaal ontwikkelde bracing. Deze combinatie levert een natuurlijke, volle en ronde toon met heel veel volume en projectie voor grotere zalen. De ingebouwde high-end AccurAcoustic (TP4T) preamp vertaalt iedere nuance en iedere noot uiterst precies naar het elektrische domein van je versterker of geluidsinstallatie. Hij heeft een gelamineerde mahonie zij- en achterblad voor een warme presence en fraai uiterlijk. De palissander toets is perfect bereikbaar dankzij de diepe cutaway.”
Wie een beetje thuis is in de materie weet dat bovenstaande promotekst eigenlijk niet overdreven is en dat je met de NP15 C inderdaad over een volbloed werkpaard beschikt, mét een eigen karakter. Alleen al de AccurAcoustic preamp is ondertussen legendarisch. Volgens velen is het de beste préamp ooit gemaakt.
Elk wat ouder instrument heeft zo zijn eigen verhaal en dat heeft deze Takamine ook. De vorige eigenaar is in 2000 overleden en tot 2011 heeft de gitaar onledig in een koffer op zolder gelegen. Op zich helemaal niet erg ware het niet dat een losse en kapotte bracing (steunbalk) onopgemerkt is gebleven. De snaren konden zo 10 jaar lang ononderbroken druk uitoefenen op een slecht ondersteund bovenblad met als gevolg een ingedeukte top met twee scheuren aan de boven- en onderkant van de top. Het zag er vrij rampzalig uit toen de gitaar uit de koffer kwam en ik heb ze eigenlijk alleen maar voor de préamp en de andere losse onderdelen gekocht. Bij nader onderzoek, onder goed licht, van de binnenkant van de gitaar bleek de schade echter nog wel mee te vallen en zeker een reparatiepoging waard. De scheuren waren immers niet door het hout maar slechts oppervlakkig en alhoewel het bovenblad vervormd was leek er toch niks structureels beschadigd behalve dan de bracing. Die heb ik als eerste vernieuwd en daarvan knapte de top al aardig op. Daarna heb ik de gitaar helemaal “vormondersteund” (‘k weet ook geen beter woord) om ze vervolgens met veel stoom te lijf te gaan en dan twee weken in het “gareel” te laten drogen. Met een verbluffend goed resultaat. Van de vervorming is niks meer te zien. De “scheuren” heb ik netjes gelijmd (voor zover dat nodig was) en het enige wat daar nog van overgebleven is zijn de sporen in de lak.
Die hele operatie is ruim een jaar geleden gebeurd. Ondertussen heeft de Takamine al menige repetitie en optreden gedaan, heeft ze een verbouwing doorstaan, een vakantie in Zuid Frankrijk doorgebracht en dat alles zonder ook maar één krimp te geven. Ik verkoop ze dan ook met alle vertrouwen, getuige de één jaar garantie die je er op krijgt.
De (zichtbare) reparatie drukt de prijs uiteraard aanzienlijk en dat maakt deze Takamine tot een echte “occasie”!
Wie een beetje thuis is in de materie weet dat bovenstaande promotekst eigenlijk niet overdreven is en dat je met de NP15 C inderdaad over een volbloed werkpaard beschikt, mét een eigen karakter. Alleen al de AccurAcoustic preamp is ondertussen legendarisch. Volgens velen is het de beste préamp ooit gemaakt.
Elk wat ouder instrument heeft zo zijn eigen verhaal en dat heeft deze Takamine ook. De vorige eigenaar is in 2000 overleden en tot 2011 heeft de gitaar onledig in een koffer op zolder gelegen. Op zich helemaal niet erg ware het niet dat een losse en kapotte bracing (steunbalk) onopgemerkt is gebleven. De snaren konden zo 10 jaar lang ononderbroken druk uitoefenen op een slecht ondersteund bovenblad met als gevolg een ingedeukte top met twee scheuren aan de boven- en onderkant van de top. Het zag er vrij rampzalig uit toen de gitaar uit de koffer kwam en ik heb ze eigenlijk alleen maar voor de préamp en de andere losse onderdelen gekocht. Bij nader onderzoek, onder goed licht, van de binnenkant van de gitaar bleek de schade echter nog wel mee te vallen en zeker een reparatiepoging waard. De scheuren waren immers niet door het hout maar slechts oppervlakkig en alhoewel het bovenblad vervormd was leek er toch niks structureels beschadigd behalve dan de bracing. Die heb ik als eerste vernieuwd en daarvan knapte de top al aardig op. Daarna heb ik de gitaar helemaal “vormondersteund” (‘k weet ook geen beter woord) om ze vervolgens met veel stoom te lijf te gaan en dan twee weken in het “gareel” te laten drogen. Met een verbluffend goed resultaat. Van de vervorming is niks meer te zien. De “scheuren” heb ik netjes gelijmd (voor zover dat nodig was) en het enige wat daar nog van overgebleven is zijn de sporen in de lak.
Die hele operatie is ruim een jaar geleden gebeurd. Ondertussen heeft de Takamine al menige repetitie en optreden gedaan, heeft ze een verbouwing doorstaan, een vakantie in Zuid Frankrijk doorgebracht en dat alles zonder ook maar één krimp te geven. Ik verkoop ze dan ook met alle vertrouwen, getuige de één jaar garantie die je er op krijgt.
De (zichtbare) reparatie drukt de prijs uiteraard aanzienlijk en dat maakt deze Takamine tot een echte “occasie”!