F. Hashimoto Japan - 1978
PRICE: 580 EUR
PRICE: 580 EUR
Over F. Hashimoto is op het internet niet erg veel informatie te vinden. De F. Hashimoto gitaren werden gemaakt door “Maruha Gakki ltd.” Maar ook daar is niks zinnigs over terug te vinden. Als je dit overigens naar het Nederlands “vertaald” krijg je zoiets als "het J. Peters model, gemaakt door de firma Janssens". Ofwel, van de namen “Gaki” en “Hashimoto” hebben ze in Japan telefoonboeken vol.
Het heeft dan ook meer zin om deze Japanner aan een grondig onderzoek te onderwerpen om te weten welk vlees je in de kuip hebt.
Deze F. Hashimoto is overduidelijk een Martin D-35 copie, zij het dan wel met een andere headstock vorm. Qua kopiëren zijn ze vrij ver gegaan want de constructie van de gitaar, incl. hoe de nek is gezet en de bracing (X-bracing), is exact overgenomen van de D-35. De achter- en zijkanten van de gitaar zijn van gelamineerd mahonie. De top is van een mooi massief stuk spruce (sparren) gemaakt. De hals is van mahonie en de toets is rosewood.
Op basis van de schaarse informatie die te vinden is, weten we dat de gitaar uit de jaren zeventig stamt. Wanneer het serienummer in de gitaar de Japanse logica uit die tijd volgt, dan waarschijnlijk uit 1978.
Dat het bij dit exemplaar niet over een budgetgitaar gaat blijkt duidelijk uit de precieze, fraaie afwerking van het instrument. Perfecte lak, perfecte naden en perfect inlegwerk. Een gepolijste benen topkam en de benen brugkam benadrukken dat het geen Japans seriewerk is.
De gitaar is 36 jaar oud maar heeft geen krimp gegeven. De top is nog perfect recht alhoewel je na al die jaren toch minstens een lichte bolling zou verwachten en de hals zit nog net zo als 36 jaar geleden. De gitaar is dus duidelijk gebouwd volgens de hoogste kwaliteitsstandaard. Dat straalt ze ook uit en dat voel je ook van zodra je ze vast neemt.
De F. Hashimoto is een Martin D-35 copie en zo voelt ze ook aan. Je hoopt dan uiteraard ook dat ze zo klinkt en dat doet ze ook. Ze heeft die typische Martin dreadnought klank maar voegt er toch een eigen identiteit aan toe onder de vorm van net iets meer “sprankel” dan een typische Martin. Een erg mooi geluid!
Het mooie, precieze fretwerk en de onder een perfecte hoek geplaatste hals zorgen voor een zeer comfortabele actie en laten zelfs nog ruimte voor het verder verlagen daarvan. Iets wat eerder zeldzaam is bij een gitaar van die leeftijd, ook bij gerenommeerde firma’s. De F. Hashimoto scoort hier zelfs beter dan menig nieuw exemplaar. Kwaliteit alom dus.
De gitaar is voorzien van een passief Barcus Berry piëzzo element. Je kan ze dus versterken. Verwacht daar echter niet teveel van. Wat eind jaren zeventig de standaard was qua geluidsversterking is dat vandaag niet meer noodzakelijk.
Op het internet zijn wel wat afbeeldingen te vinden van F. Hashimoto gitaren maar geen met deze mooie headstock of ‘vine’ inlay. Of het hier een “one-of-a- kind” betreft weet ik niet maar wie deze gitaar mee naar huis neemt mag er zeker van zijn dat er niet snel een tweede exemplaar van gaat opduiken.
De gitaar heeft wat krasjes en builtjes, zoals je dat van een instrument van die leeftijd mag verwachten, maar zeker niet extreem of storend. Ze is goed behandeld geweest ;-)
Wordt geleverd in een passende koffer.
Het heeft dan ook meer zin om deze Japanner aan een grondig onderzoek te onderwerpen om te weten welk vlees je in de kuip hebt.
Deze F. Hashimoto is overduidelijk een Martin D-35 copie, zij het dan wel met een andere headstock vorm. Qua kopiëren zijn ze vrij ver gegaan want de constructie van de gitaar, incl. hoe de nek is gezet en de bracing (X-bracing), is exact overgenomen van de D-35. De achter- en zijkanten van de gitaar zijn van gelamineerd mahonie. De top is van een mooi massief stuk spruce (sparren) gemaakt. De hals is van mahonie en de toets is rosewood.
Op basis van de schaarse informatie die te vinden is, weten we dat de gitaar uit de jaren zeventig stamt. Wanneer het serienummer in de gitaar de Japanse logica uit die tijd volgt, dan waarschijnlijk uit 1978.
Dat het bij dit exemplaar niet over een budgetgitaar gaat blijkt duidelijk uit de precieze, fraaie afwerking van het instrument. Perfecte lak, perfecte naden en perfect inlegwerk. Een gepolijste benen topkam en de benen brugkam benadrukken dat het geen Japans seriewerk is.
De gitaar is 36 jaar oud maar heeft geen krimp gegeven. De top is nog perfect recht alhoewel je na al die jaren toch minstens een lichte bolling zou verwachten en de hals zit nog net zo als 36 jaar geleden. De gitaar is dus duidelijk gebouwd volgens de hoogste kwaliteitsstandaard. Dat straalt ze ook uit en dat voel je ook van zodra je ze vast neemt.
De F. Hashimoto is een Martin D-35 copie en zo voelt ze ook aan. Je hoopt dan uiteraard ook dat ze zo klinkt en dat doet ze ook. Ze heeft die typische Martin dreadnought klank maar voegt er toch een eigen identiteit aan toe onder de vorm van net iets meer “sprankel” dan een typische Martin. Een erg mooi geluid!
Het mooie, precieze fretwerk en de onder een perfecte hoek geplaatste hals zorgen voor een zeer comfortabele actie en laten zelfs nog ruimte voor het verder verlagen daarvan. Iets wat eerder zeldzaam is bij een gitaar van die leeftijd, ook bij gerenommeerde firma’s. De F. Hashimoto scoort hier zelfs beter dan menig nieuw exemplaar. Kwaliteit alom dus.
De gitaar is voorzien van een passief Barcus Berry piëzzo element. Je kan ze dus versterken. Verwacht daar echter niet teveel van. Wat eind jaren zeventig de standaard was qua geluidsversterking is dat vandaag niet meer noodzakelijk.
Op het internet zijn wel wat afbeeldingen te vinden van F. Hashimoto gitaren maar geen met deze mooie headstock of ‘vine’ inlay. Of het hier een “one-of-a- kind” betreft weet ik niet maar wie deze gitaar mee naar huis neemt mag er zeker van zijn dat er niet snel een tweede exemplaar van gaat opduiken.
De gitaar heeft wat krasjes en builtjes, zoals je dat van een instrument van die leeftijd mag verwachten, maar zeker niet extreem of storend. Ze is goed behandeld geweest ;-)
Wordt geleverd in een passende koffer.