Echolette EG3 1969
PRICE: 650 EUR (SOLD!)
PRICE: 650 EUR (SOLD!)
Ik ben altijd blij als er weer eens iets echt zeldzaams de shop binnen
dwarrelt. Vooral als het er op het eerste zicht ook nog eens veelbelovend
uitziet. Ik ken het merk Echolette eigenlijk enkel van de oude echo/reverb
toestellen. Welliswaar een nobele firma, maar dat ze blijkbaar ook gitaren
maakte, daar wist ik niks van. Een beetje research kan echter veel ophelderen.
De geschiedenis in snelvaart:
1945: Werner Pinternagel in het Duitse Pilsting start een reparatiebedrijf voor radio-apparaten en bouwt zijn eerste buizenversterker.
1946: Werner Pinternagel richt de firma Dynacord op. In 1947 worden de eerste versterkers en effectapparaten gebouwd, specifiek gericht op podia,
1949: Dynacord komt met de eerste gitaarcombo’s op de markt, de Dynacord KV6 en de Dynacord KV10. Van de Dynacord DA15 uit de jaren 60 vinden 70.000 stuks een afnemer.
1959: De firma KLEMT bouwt samen met muzikant Hans Bauer een echo/reverb apparaat: de Echolette. Hans Bauer had de rechten op de merknaam en verdeelde de “echolettes” via zijn bedrijf “Echolette Vertrieb”. De toestellen werden gemaakt door de firma Klemt.
1970: De firma Klemt en Hans Bauer gaan uit elkaar en Hans Bauer koopt zich voor 50% in bij de firma Dynacord. De Echolettes worden verder gebouwd en ontwikkeld door Dynacord tot begin jaren 80.
Dynacord en echolette gitaren: In de jaren ’60 waren gitaren booming business waar ook Dynacord zijn graantje van wou meepikken. Er was de Dynacord Cora, een erg futuristisch ontwerp dat door Dynacord zelf gebouwd werd. Daarna volgden nog verschillende modellen die gebouwd werden door de Italiaanse firma Welson en door Duitse bouwers zoals Hoyer, Hopf en Hofner.
Zo bouwde de firma Hoyer twee modellen voor Dynacord, de EG1 en de EG3, die ze uitbracht onder de merknaam Echolette. De EG1 had een enkele cutaway, de EG3 een dubbele. Beide modellen waren enkel in sunburst te krijgen. Dat men voor deze gitaren het label “Echolette” gebruikte i.p.v. Dynacord was een bewuste marketingkeuze. Veel meer dan Dynacord was Echolette een merk met een degelijke reputatie en aanzien. Dat men met de Echolette gitaren op een wat kapitaalkrachtiger publiek mikte was ook te zien aan de leveranciers van de hardware en de electronica. De Echolettes kregen een echte bigsby vibrato mee en werden standaard uitgerust met Bill Lawrence (Billy Lorento) pick-up’s. Een naam die toen garant stond voor kwaliteit.
Dat die kwaliteit na 45 jaar nog overeind staat is aan deze Echolette af te zien en te horen.
De body van de gitaar is volledig hol en opgebouwd uit gelamineerd hout. De top is Spruce (spar), de zij- en achterkant is uit gelamineerd maple (esdoorn). De geschroefde hals is in de lengte gelamineerd, wat de stevigheid en stijfheid ten goede komt. Dat is ook de reden dat de hals na 45 jaar nog steeds in topconditie is. De toets zou volgens alle bronnen uit ebbenhout zijn maar toch neig ik eerder naar palissander. Alles aan de gitaar lijkt origineel, op de spoel van de hals pick-up na. Dat weet ik omdat de originele in de koffer bijgeleverd zat :-). Vermoedelijk zocht de vorige eigenaar een vettere sound voor de hals pick-up en daarin is hij ook geslaagd. Ik laat het dus zoals het is maar, de originele spoel krijg je er natuurlijk wel bij.
De gitaar is technisch in orde, de frets zijn goed en de actie comfortabel laag. Een afgevlakt D-profiel zorgt voor een aangename all-round feel van de hals en de bigsby doet wat hij hoort te doen. De gitaar is gebruikt maar dat zie je er niet onmiddellijk aan af. Ze is 45 jaar oud maar ziet er nog goed uit voor haar leeftijd ;-)
De sound is eigenlijk meer ‘rock ’n roll’ dan je zou verwachten. De single coils, met P90 allures, hebben een open, rond, niet modderig of wollig geluid, met mooie boventonen. Best wel een modern geluid eigenlijk maar toch met die duidelijke charme die enkel écht vintage pick-up’s kunnen bieden. Een beetje distortion kan, maar kom dan vooral niet te dicht bij je versterker of je krijgt een hoop gepiep. Dat ligt dan weer vooral aan de hollow body constructie in combinatie met ongewaxte P90 style pick-up’s. Rockabilly, Jazz, blues en blues met een randje, dat is het domein van deze Echolette.
De vintage koffer krijg je er gratis bij.
De geschiedenis in snelvaart:
1945: Werner Pinternagel in het Duitse Pilsting start een reparatiebedrijf voor radio-apparaten en bouwt zijn eerste buizenversterker.
1946: Werner Pinternagel richt de firma Dynacord op. In 1947 worden de eerste versterkers en effectapparaten gebouwd, specifiek gericht op podia,
1949: Dynacord komt met de eerste gitaarcombo’s op de markt, de Dynacord KV6 en de Dynacord KV10. Van de Dynacord DA15 uit de jaren 60 vinden 70.000 stuks een afnemer.
1959: De firma KLEMT bouwt samen met muzikant Hans Bauer een echo/reverb apparaat: de Echolette. Hans Bauer had de rechten op de merknaam en verdeelde de “echolettes” via zijn bedrijf “Echolette Vertrieb”. De toestellen werden gemaakt door de firma Klemt.
1970: De firma Klemt en Hans Bauer gaan uit elkaar en Hans Bauer koopt zich voor 50% in bij de firma Dynacord. De Echolettes worden verder gebouwd en ontwikkeld door Dynacord tot begin jaren 80.
Dynacord en echolette gitaren: In de jaren ’60 waren gitaren booming business waar ook Dynacord zijn graantje van wou meepikken. Er was de Dynacord Cora, een erg futuristisch ontwerp dat door Dynacord zelf gebouwd werd. Daarna volgden nog verschillende modellen die gebouwd werden door de Italiaanse firma Welson en door Duitse bouwers zoals Hoyer, Hopf en Hofner.
Zo bouwde de firma Hoyer twee modellen voor Dynacord, de EG1 en de EG3, die ze uitbracht onder de merknaam Echolette. De EG1 had een enkele cutaway, de EG3 een dubbele. Beide modellen waren enkel in sunburst te krijgen. Dat men voor deze gitaren het label “Echolette” gebruikte i.p.v. Dynacord was een bewuste marketingkeuze. Veel meer dan Dynacord was Echolette een merk met een degelijke reputatie en aanzien. Dat men met de Echolette gitaren op een wat kapitaalkrachtiger publiek mikte was ook te zien aan de leveranciers van de hardware en de electronica. De Echolettes kregen een echte bigsby vibrato mee en werden standaard uitgerust met Bill Lawrence (Billy Lorento) pick-up’s. Een naam die toen garant stond voor kwaliteit.
Dat die kwaliteit na 45 jaar nog overeind staat is aan deze Echolette af te zien en te horen.
De body van de gitaar is volledig hol en opgebouwd uit gelamineerd hout. De top is Spruce (spar), de zij- en achterkant is uit gelamineerd maple (esdoorn). De geschroefde hals is in de lengte gelamineerd, wat de stevigheid en stijfheid ten goede komt. Dat is ook de reden dat de hals na 45 jaar nog steeds in topconditie is. De toets zou volgens alle bronnen uit ebbenhout zijn maar toch neig ik eerder naar palissander. Alles aan de gitaar lijkt origineel, op de spoel van de hals pick-up na. Dat weet ik omdat de originele in de koffer bijgeleverd zat :-). Vermoedelijk zocht de vorige eigenaar een vettere sound voor de hals pick-up en daarin is hij ook geslaagd. Ik laat het dus zoals het is maar, de originele spoel krijg je er natuurlijk wel bij.
De gitaar is technisch in orde, de frets zijn goed en de actie comfortabel laag. Een afgevlakt D-profiel zorgt voor een aangename all-round feel van de hals en de bigsby doet wat hij hoort te doen. De gitaar is gebruikt maar dat zie je er niet onmiddellijk aan af. Ze is 45 jaar oud maar ziet er nog goed uit voor haar leeftijd ;-)
De sound is eigenlijk meer ‘rock ’n roll’ dan je zou verwachten. De single coils, met P90 allures, hebben een open, rond, niet modderig of wollig geluid, met mooie boventonen. Best wel een modern geluid eigenlijk maar toch met die duidelijke charme die enkel écht vintage pick-up’s kunnen bieden. Een beetje distortion kan, maar kom dan vooral niet te dicht bij je versterker of je krijgt een hoop gepiep. Dat ligt dan weer vooral aan de hollow body constructie in combinatie met ongewaxte P90 style pick-up’s. Rockabilly, Jazz, blues en blues met een randje, dat is het domein van deze Echolette.
De vintage koffer krijg je er gratis bij.