Crafter GLXE-3000 SK
PRICE: 695 EUR (SOLD!)
PRICE: 695 EUR (SOLD!)
Deze Crafter heeft een Grand Auditorium formaat. Net iets kleiner dan het gangbare Western formaat en daardoor erg comfortabel te spelen. Zowel staand als zittend.
Even de objectieve kwaliteiten op een rijtje:
Een prachtige massief Indonesisch rosewood zijkant. Een tweedelige, perfect gebookmatchte massieve achterkant, eveneens van Indonesisch rosewood. Een erg fraaie massieve Engelmann spruce top met een mooi gelijkmatige houtnerf en een flame maple binding. Een mahoniehals uit één stuk en een rosewood toets met onberispelijk fretwerk. Ook de toets heeft een erg mooie flamed maple binding. Verder mooi, sober perloid inlegwerk en een tot in de kleinste details verzorgde afwerking. Verder degelijke gotoh tuners, een benen topkam en een gecompenseerd benen zadel (had ik overigens nog nooit gezien). Voor de versterking zorgt een actief LR. Baggs piëzo systeem met 3band equalizer en ingebouwde tuner.
Alles aan dit instrument ademt kwaliteit en is echt een lust voor het oog. Maar, het belangrijkste is natuurlijk de klank en de bespeelbaarheid.
Het geluid is goed gedefinieerd, met de nodige sustain. Daar zorgen de benen topkam en het benen zadel voor. Dit laatste is gecompenseerd wat dat weer instaat voor een loepzuivere intonatie. De Engelmann spruce top zorgt voor een helder geluid met uitgesproken boventonen. De mahony hals met rosewood toets zorgt er echter voor dat het niet “teveel van het goede” wordt en levert een flinke portie warmte aan het geheel. Mooi gebalanceerd dus en dat maakt van de Crafter een typische “allrounder” waar zowel strummers als fingerpickers zich in kunnen vinden.
Piëzo’s en actieve EQ’s, hoe gesofisticeerd ze ook zijn, kunnen mij over het algemeen weinig bekoren maar de LR. Baggs levert een verassend mooi en bruikbaar akoestisch geluid. Erg goed in balans en absoluut ruisvrij. Daar kun je het podium mee op ;-)
De hals heeft een stevig C/D-profiel. Met een topkambreedte van 45mm en een iets bredere snaarspreiding zullen vooral mensen met grote handen en dikkere vingers zich op de Crafter thuis voelen. Voor alle anderen, waaronder ikzelf, is het even wennen maar na een kwartiertje “werken” kom je er toch vlot mee weg.
Samengevat: De Crafter GLXE heeft kwaliteiten die je normaliter alleen maar in het absolute topsegment vindt. Zelfs een ietsje meer, wat je kan terugvinden in kleine details en de absoluut vlekkeloze afwerking. Wat mij betreft hoort ze ook thuis bij de ‘groten’. Het enige dat er voor zorgt dat dat niet zo is, is de uiterst subjectieve perceptie van het merk. Crafter is immers eerder bekend om zijn goede instapmodellen. Wie het merk worst zal wezen en wie in eerste instantie kijkt naar de kwaliteit van een instrument zal in deze Crafter een onafscheidelijke kompaan voor het (muzikale) leven vinden.
De gitaar is in mint conditie en kon zo uit de toonzaal komen. Een kwaliteitsgigbag krijg je er bij.
Even de objectieve kwaliteiten op een rijtje:
Een prachtige massief Indonesisch rosewood zijkant. Een tweedelige, perfect gebookmatchte massieve achterkant, eveneens van Indonesisch rosewood. Een erg fraaie massieve Engelmann spruce top met een mooi gelijkmatige houtnerf en een flame maple binding. Een mahoniehals uit één stuk en een rosewood toets met onberispelijk fretwerk. Ook de toets heeft een erg mooie flamed maple binding. Verder mooi, sober perloid inlegwerk en een tot in de kleinste details verzorgde afwerking. Verder degelijke gotoh tuners, een benen topkam en een gecompenseerd benen zadel (had ik overigens nog nooit gezien). Voor de versterking zorgt een actief LR. Baggs piëzo systeem met 3band equalizer en ingebouwde tuner.
Alles aan dit instrument ademt kwaliteit en is echt een lust voor het oog. Maar, het belangrijkste is natuurlijk de klank en de bespeelbaarheid.
Het geluid is goed gedefinieerd, met de nodige sustain. Daar zorgen de benen topkam en het benen zadel voor. Dit laatste is gecompenseerd wat dat weer instaat voor een loepzuivere intonatie. De Engelmann spruce top zorgt voor een helder geluid met uitgesproken boventonen. De mahony hals met rosewood toets zorgt er echter voor dat het niet “teveel van het goede” wordt en levert een flinke portie warmte aan het geheel. Mooi gebalanceerd dus en dat maakt van de Crafter een typische “allrounder” waar zowel strummers als fingerpickers zich in kunnen vinden.
Piëzo’s en actieve EQ’s, hoe gesofisticeerd ze ook zijn, kunnen mij over het algemeen weinig bekoren maar de LR. Baggs levert een verassend mooi en bruikbaar akoestisch geluid. Erg goed in balans en absoluut ruisvrij. Daar kun je het podium mee op ;-)
De hals heeft een stevig C/D-profiel. Met een topkambreedte van 45mm en een iets bredere snaarspreiding zullen vooral mensen met grote handen en dikkere vingers zich op de Crafter thuis voelen. Voor alle anderen, waaronder ikzelf, is het even wennen maar na een kwartiertje “werken” kom je er toch vlot mee weg.
Samengevat: De Crafter GLXE heeft kwaliteiten die je normaliter alleen maar in het absolute topsegment vindt. Zelfs een ietsje meer, wat je kan terugvinden in kleine details en de absoluut vlekkeloze afwerking. Wat mij betreft hoort ze ook thuis bij de ‘groten’. Het enige dat er voor zorgt dat dat niet zo is, is de uiterst subjectieve perceptie van het merk. Crafter is immers eerder bekend om zijn goede instapmodellen. Wie het merk worst zal wezen en wie in eerste instantie kijkt naar de kwaliteit van een instrument zal in deze Crafter een onafscheidelijke kompaan voor het (muzikale) leven vinden.
De gitaar is in mint conditie en kon zo uit de toonzaal komen. Een kwaliteitsgigbag krijg je er bij.