Arbiter Les Paul - tweede helft Seventies
PRICE: 470 EUR (SOLD!)
PRICE: 470 EUR (SOLD!)
Basically is deze Arbiter een typische Japanse “lawsuit” gitaar uit de jaren ’70. "Arbiter" heeft echter nooit gitaren gemaakt. Het is zelfs geen
Japanse firma. Om dit te begrijpen moeten we even in de geschiedenis van Japanse gitaarbouwers duiken. In de jaren ’70 waren er verschillende gitaarproducenten in Japan. De voortgebrachte kwaliteit kon nog al wel eens variëren maar was over het algemeen wel goed. Vandaar dat vandaag deze gitaren best wel gegeerd zijn. Zowel bij players als verzamelaars. Gitaren die in deze fabrieken werden gemaakt
waren eigenlijk “merkloos”. Het merk wat er uiteindelijk opkwam werd vaak bepaald door de distributeur die de gitaren hetzij doorverkocht, hetzij exporteerde. Zo vind je dus vaak identieke Japanse gitaren met een totaal verschillende merknaam.
"Arbiter" is de naam van een grote Engelse distributeur. Deze kocht dus gitaren in Japan bij één van de bewuste fabrieken aldaar en liet er zijn naam op plaatsen. Vervolgens exporteerde hij ze naar Europa en naar de V.S. Afgaande op de bronnen kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat de Arbiter gitaren uit de Kawai/Teisco fabriek kwamen. Deze LP cloon had dus net zo goed Silvertone, Kent, Beltone, Duke, Heit Deluxe, Jedson, Kimberly, Kingston,Lyle, Norma, Tulio, World Teisco, Sonatone, Audition of Kay kunnen heten. De naam op de gitaar zegt dus niet veel over de kwaliteit ervan. Wat we wel weten is dat naargelang de jaren ’70 vorderden, de kwaliteit van de copies steeds beter werd. Zo goed zelfs dat de groteren der aarde het nodig vonden om met rechtzaken (lawsuits) te gaan dreigen. Vooral de vorm van de headstock werd hierbij geviseerd omdat dat zowat het enige was wat in een rechtbank ontvankelijk zou worden verklaard.
De meeste Japanse fabrikanten kozen eieren voor hun geld en pasten de designs (van de headstocks) lichtjes aan. Tot echte rechtzaken is het dus nooit gekomen.
Maar goed, terug naar deze mooie Arbiter. Japanse copiën, tenminste die die de tand des tijds doorstaan hebben, klinken en spelen meestal best wel goed. Wat meer is, ze zijn allemaal redelijk consistent in bespeelbaarheid en klank en spelen en klinken allemaal nogal hetzelfde. Wat dat betreft zou "Japanse copy" een merknaam kunnen zijn :-). Wat ze niet doen, is klinken als het origineel. Spelen als het origineel doen ze meestal ook niet wat zeker niet negatief is. Ik vind een Japanse LP vaak fijner spelen dan het origineel.
Deze Arbiter komt van ebay en werd aangeprezen als een "rockmonster" in goede staat, "omhangen en gààn!" Bij aankomst kon alvast het tweede deel worden geschrapt. De frets vertoonden inderdaad, zoals aangegeven, geen putjes. Er was ook niet veel meer over waar nog putjes in hadden kunnen zitten :-). Ook de topkam had duidelijk betere tijden gekend en de tuners hadden het toch een beetje gehad. Dit beestje had duidelijk een zwaar en intensief podiumleven achter de rug en meestal is dit een goed teken. De gitaar is masief mahony met een maple (gelamineerde) top. Ik vermoed dat de hals uit één stuk maple gemaakt is en, redelijk onverwacht eigenlijk, de Arbiter heeft een prachtige ebben toets met handingelegde perloid trapezium inlays.
Een refret, een nieuwe topkam en nieuwe tuners later kon de Arbiter eindelijk tonen wat ze waard was. Het gebeurt niet veel meer maar, ik werd redelijk van m'n sokken geblazen. Ze speelt als en Japanner maar klinkt als een goed doorleefde Amerikaan en daarmee bedoel ik dus niet de Amerikanen die tegenwoordig op de markt komen. Een sound met ballen, een typische "Les Paul" sound en dat ondanks de "bolt-on" neck. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik mijn principe "wat binnen komt moet ook weer buiten gaan" hier toch even in vraag heb gesteld.
Wie deze mee naar huis neemt is gesteld voor het leven en hoeft niet meer verder te zoeken naar die, tegenwoordig onbetaalbare, typische "kick ass" "Les Paul" klank. En, je krijgt er nog een leuk stuk gitaargeschiedenis bovenop.....
Toch even opmerken: Deze Arbiter is een "player", géén verzamelobject. Ze heeft dus meer dan de nodige dings en dongs, redelijk wat 'buckle ware' en bij de tuners hier en daar een opgevuld gaatje achteraan de headstock (van tuner vervangingen in de loop der jaren). Ze is dus natuurlijk "gereliqued". Pure sex, drugs en rock n' roll ;-)).
Japanse firma. Om dit te begrijpen moeten we even in de geschiedenis van Japanse gitaarbouwers duiken. In de jaren ’70 waren er verschillende gitaarproducenten in Japan. De voortgebrachte kwaliteit kon nog al wel eens variëren maar was over het algemeen wel goed. Vandaar dat vandaag deze gitaren best wel gegeerd zijn. Zowel bij players als verzamelaars. Gitaren die in deze fabrieken werden gemaakt
waren eigenlijk “merkloos”. Het merk wat er uiteindelijk opkwam werd vaak bepaald door de distributeur die de gitaren hetzij doorverkocht, hetzij exporteerde. Zo vind je dus vaak identieke Japanse gitaren met een totaal verschillende merknaam.
"Arbiter" is de naam van een grote Engelse distributeur. Deze kocht dus gitaren in Japan bij één van de bewuste fabrieken aldaar en liet er zijn naam op plaatsen. Vervolgens exporteerde hij ze naar Europa en naar de V.S. Afgaande op de bronnen kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat de Arbiter gitaren uit de Kawai/Teisco fabriek kwamen. Deze LP cloon had dus net zo goed Silvertone, Kent, Beltone, Duke, Heit Deluxe, Jedson, Kimberly, Kingston,Lyle, Norma, Tulio, World Teisco, Sonatone, Audition of Kay kunnen heten. De naam op de gitaar zegt dus niet veel over de kwaliteit ervan. Wat we wel weten is dat naargelang de jaren ’70 vorderden, de kwaliteit van de copies steeds beter werd. Zo goed zelfs dat de groteren der aarde het nodig vonden om met rechtzaken (lawsuits) te gaan dreigen. Vooral de vorm van de headstock werd hierbij geviseerd omdat dat zowat het enige was wat in een rechtbank ontvankelijk zou worden verklaard.
De meeste Japanse fabrikanten kozen eieren voor hun geld en pasten de designs (van de headstocks) lichtjes aan. Tot echte rechtzaken is het dus nooit gekomen.
Maar goed, terug naar deze mooie Arbiter. Japanse copiën, tenminste die die de tand des tijds doorstaan hebben, klinken en spelen meestal best wel goed. Wat meer is, ze zijn allemaal redelijk consistent in bespeelbaarheid en klank en spelen en klinken allemaal nogal hetzelfde. Wat dat betreft zou "Japanse copy" een merknaam kunnen zijn :-). Wat ze niet doen, is klinken als het origineel. Spelen als het origineel doen ze meestal ook niet wat zeker niet negatief is. Ik vind een Japanse LP vaak fijner spelen dan het origineel.
Deze Arbiter komt van ebay en werd aangeprezen als een "rockmonster" in goede staat, "omhangen en gààn!" Bij aankomst kon alvast het tweede deel worden geschrapt. De frets vertoonden inderdaad, zoals aangegeven, geen putjes. Er was ook niet veel meer over waar nog putjes in hadden kunnen zitten :-). Ook de topkam had duidelijk betere tijden gekend en de tuners hadden het toch een beetje gehad. Dit beestje had duidelijk een zwaar en intensief podiumleven achter de rug en meestal is dit een goed teken. De gitaar is masief mahony met een maple (gelamineerde) top. Ik vermoed dat de hals uit één stuk maple gemaakt is en, redelijk onverwacht eigenlijk, de Arbiter heeft een prachtige ebben toets met handingelegde perloid trapezium inlays.
Een refret, een nieuwe topkam en nieuwe tuners later kon de Arbiter eindelijk tonen wat ze waard was. Het gebeurt niet veel meer maar, ik werd redelijk van m'n sokken geblazen. Ze speelt als en Japanner maar klinkt als een goed doorleefde Amerikaan en daarmee bedoel ik dus niet de Amerikanen die tegenwoordig op de markt komen. Een sound met ballen, een typische "Les Paul" sound en dat ondanks de "bolt-on" neck. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik mijn principe "wat binnen komt moet ook weer buiten gaan" hier toch even in vraag heb gesteld.
Wie deze mee naar huis neemt is gesteld voor het leven en hoeft niet meer verder te zoeken naar die, tegenwoordig onbetaalbare, typische "kick ass" "Les Paul" klank. En, je krijgt er nog een leuk stuk gitaargeschiedenis bovenop.....
Toch even opmerken: Deze Arbiter is een "player", géén verzamelobject. Ze heeft dus meer dan de nodige dings en dongs, redelijk wat 'buckle ware' en bij de tuners hier en daar een opgevuld gaatje achteraan de headstock (van tuner vervangingen in de loop der jaren). Ze is dus natuurlijk "gereliqued". Pure sex, drugs en rock n' roll ;-)).