Arbiter Les Paul - tweede helft Seventies
PRICE: 480 EUR
PRICE: 480 EUR
Basically is deze Arbiter een typische Japanse
“lawsuit” gitaar uit de jaren ’70. "Arbiter" heeft echter nooit
gitaren gemaakt. Het is zelfs geen Japanse firma. Om dit te begrijpen moeten we even in de geschiedenis van
Japanse gitaarbouwers duiken. In de jaren ’70 waren er verschillende
gitaarproducenten in Japan. De voortgebrachte kwaliteit kon nog al wel
eens variëren maar was over het algemeen wel goed. Vandaar dat vandaag
deze gitaren best wel gegeerd zijn. Zowel bij players als verzamelaars.
Gitaren die in deze fabrieken werden gemaakt waren eigenlijk “merkloos”. Het merk wat er uiteindelijk opkwam werd
vaak bepaald door de distributeur die de gitaren hetzij doorverkocht,
hetzij exporteerde. Zo vind je dus vaak identieke Japanse gitaren met een
totaal verschillende merknaam.
"Arbiter" is de naam van een grote Engelse distributeur. Deze kocht dus gitaren in Japan bij één van de bewuste fabrieken aldaar en liet er zijn naam op plaatsen. Vervolgens exporteerde hij ze naar Europa en naar de V.S. Afgaande op de bronnen kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat de Arbiter gitaren uit de Kawai/Teisco fabriek kwamen. Deze LP cloon had dus net zo goed Silvertone, Kent, Beltone, Duke, Heit Deluxe, Jedson, Kimberly, Kingston, Lyle, Norma, Tulio, World Teisco, Sonatone, Audition of Kay kunnen heten. De naam op de gitaar zegt dus niet veel over de kwaliteit ervan. Wat we wel weten is dat naargelang de jaren ’70 vorderden, de kwaliteit van de copies steeds beter werd. Zo goed zelfs dat de groteren der aarde het nodig vonden om met rechtzaken (lawsuits) te gaan dreigen. Vooral de vorm van de headstock werd hierbij geviseerd omdat dat zowat het enige was wat in een rechtbank ontvankelijk zou worden verklaard. De Japanse fabrikanten kozen eieren voor hun geld en pasten de designs (van de headstocks) lichtjes aan. Tot echte rechtzaken is het dus nooit gekomen.
Maar goed, terug naar deze mooie Arbiter. Japanse copiën, tenminste die die de tand des tijds doorstaan hebben, klinken en spelen meestal best wel goed. Wat meer is, ze zijn allemaal redelijk consistent in bespeelbaarheid en klank. Ze spelen en klinken allemaal nogal hetzelfde. Wat dat betreft zou "Japanse copy" een merknaam kunnen zijn :-). Wat ze niet doen, is klinken als het origineel. Spelen als het origineel doen ze meestal ook niet wat zeker niet negatief is. Ik vind een Japanse LP vaak fijner spelen dan het origineel.
De Arbiter, dit is de tweede die in mijn shop te koop staat, vormt hierop een uitzondering. Ze speelt als en Japanner maar klinkt als een goed doorleefde Amerikaan. En dat ligt weer aan de pick-up’s die, waarschijnlijk op toenmalige vraag van de distributeur, toch anders zijn dan wat je doorgaans in oude Japanners vindt. Ze leveren een sound met ballen, een typische "Les Paul" sound en dat ondanks de "bolt-on" neck.
Wie deze Arbiter mee naar huis neemt hoeft niet meer verder te zoeken naar die, tegenwoordig onbetaalbare, typische "kick ass" "Les Paul" klank. En, je krijgt er nog een leuk stuk gitaargeschiedenis bovenop.....
De Arbiter is in erg goede staat, zowel cosmetisch als technisch. De gitaar is helemaal origineel op de stemmechanieken na. Dat zijn Grovers, made in the USA ;-). Er zijn echter geen extra boorgaatjes gemaakt, je merkt er dus niks van.
"Arbiter" is de naam van een grote Engelse distributeur. Deze kocht dus gitaren in Japan bij één van de bewuste fabrieken aldaar en liet er zijn naam op plaatsen. Vervolgens exporteerde hij ze naar Europa en naar de V.S. Afgaande op de bronnen kan ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat de Arbiter gitaren uit de Kawai/Teisco fabriek kwamen. Deze LP cloon had dus net zo goed Silvertone, Kent, Beltone, Duke, Heit Deluxe, Jedson, Kimberly, Kingston, Lyle, Norma, Tulio, World Teisco, Sonatone, Audition of Kay kunnen heten. De naam op de gitaar zegt dus niet veel over de kwaliteit ervan. Wat we wel weten is dat naargelang de jaren ’70 vorderden, de kwaliteit van de copies steeds beter werd. Zo goed zelfs dat de groteren der aarde het nodig vonden om met rechtzaken (lawsuits) te gaan dreigen. Vooral de vorm van de headstock werd hierbij geviseerd omdat dat zowat het enige was wat in een rechtbank ontvankelijk zou worden verklaard. De Japanse fabrikanten kozen eieren voor hun geld en pasten de designs (van de headstocks) lichtjes aan. Tot echte rechtzaken is het dus nooit gekomen.
Maar goed, terug naar deze mooie Arbiter. Japanse copiën, tenminste die die de tand des tijds doorstaan hebben, klinken en spelen meestal best wel goed. Wat meer is, ze zijn allemaal redelijk consistent in bespeelbaarheid en klank. Ze spelen en klinken allemaal nogal hetzelfde. Wat dat betreft zou "Japanse copy" een merknaam kunnen zijn :-). Wat ze niet doen, is klinken als het origineel. Spelen als het origineel doen ze meestal ook niet wat zeker niet negatief is. Ik vind een Japanse LP vaak fijner spelen dan het origineel.
De Arbiter, dit is de tweede die in mijn shop te koop staat, vormt hierop een uitzondering. Ze speelt als en Japanner maar klinkt als een goed doorleefde Amerikaan. En dat ligt weer aan de pick-up’s die, waarschijnlijk op toenmalige vraag van de distributeur, toch anders zijn dan wat je doorgaans in oude Japanners vindt. Ze leveren een sound met ballen, een typische "Les Paul" sound en dat ondanks de "bolt-on" neck.
Wie deze Arbiter mee naar huis neemt hoeft niet meer verder te zoeken naar die, tegenwoordig onbetaalbare, typische "kick ass" "Les Paul" klank. En, je krijgt er nog een leuk stuk gitaargeschiedenis bovenop.....
De Arbiter is in erg goede staat, zowel cosmetisch als technisch. De gitaar is helemaal origineel op de stemmechanieken na. Dat zijn Grovers, made in the USA ;-). Er zijn echter geen extra boorgaatjes gemaakt, je merkt er dus niks van.